W oparciu o reakcję społeczną i poparcie wielu środowisk i osób w kwestii koncepcji powołania Społecznej Komisji Śledczej do spraw Covid19 , postanowiłem „przelać na papier” koncept jaki zrodził się w głowach wielu osób i podsumować wiele dyskusji, wniosków, pomysłów wielu osób, które zaniepokojone są sytuacją na świecie, w szczególności wieloma niejednoznacznymi i nie logicznymi działaniami rządów krajów świata, postanowiły zainicjować działania, które mają wyjaśnić te wątpliwości. Szczególnie że działania te mają przeogromny wpływ na nasze życie a wydają się często pozbawione podstaw , lub opierają się na błędnej ocenie sytuacji.
Na wniosek wielu osób, poproszono mnie aby spisać do użytku publicznego plan działań mający za cel wyjaśnienie takich wątpliwości i w oparciu o naukowe i prawne zasady przeprowadzenie całego procesu wyjaśniającego wątpliwości jakie coraz liczniej wynikają z dochodzących nas wiadomości z kraju i ze świata.
Celem inicjatywy ma być powołanie Społecznej Komisji Śledczej, która ma mieć jako swój cel zgromadzenie środków organizacyjnych i logistycznych oraz wsparcie merytoryczne działań wyjaśniających w sposób prawny i ekspercki wątpliwości które trapią wielu członków społeczeństwa. Starać się będziemy aby inicjatywa ta otrzymała też wsparcie licznych organizacji pozarządowych, a współpraca była oparta na wielostronnej sieci współpracy. Zadaniem SKSCovid19 miało by być koordynowanie działań współpracy, podejmowaniu działań w oparciu o debaty członków organizacji, o jak najbardziej płaskiej strukturze organizacyjnej, zapewnieniu pełnej transparencji i przejrzystości. Wplecione by mogły być zasady nowych inicjatyw społeczno-politycznych opartych na prawie każdego do zainicjowania prawa weta, zgłoszenia inicjatywy uchwały działań czy konkretnego projektu, z możliwością też zorganizowania referendum wśród uczestników organizacji, czy również społecznej inicjatywy referendalnej. Czyli zgodnie z uwarunkowaniami jakie obecnie głoszone w dynamicznie rozwijającym się ruchu WIR.
Aby działania te były „czyste” i nie budziły wątpliwości co do intencji i formy działań, na każdym etapie będą one transparentnie i przejrzyście realizowały zlecone przez społeczność członkowską działania, dając mandat i wskazując grupie koordynacyjnej kierunki działań.
Działania które należało by spełnić, aby cały projekt odniósł sukces, podzielić należy na etapy, z których pierwszy to zainicjowanie działań organizacyjnych, zapewniających wspólne założenie organizacji, która będzie reprezentowała działania społeczność w aspekcie działań społeczno-prawnych, a które to działania będą się opierały o też różne etapy działań. Ponieważ bardzo istotny jest tu czas, ważne jest aby organizacja powstała jak najszybciej, i abyśmy nie czekali na długie, często bardzo rygorystyczne procesy rejestracyjne w sądach, ale w fazie pierwszej utworzyli stowarzyszenie zwykłe. Było by ono w swojej formule organizacją oddolną, społeczną – z docelowym przejściem na organizację rejestrowaną w sądzie, czyli stowarzyszeniem rejestrowanym w KRS (Krajowy Rejestr Sądowy). Ta forma ma pełną osobowość prawną.
Największą wadą i kosztem przy prowadzeniu stowarzyszeń jest obsługa księgowa – wymagają one prowadzenia pełnej księgowości, rozpisywania kosztów według kont księgowych, prowadzenia pełnej rejestracji zdarzeń finansowych – to największy koszt takiej formy działań, wymaga profesjonalnej obsługi księgowej. Ale zapewnia też transparencję finansowania, wydatków i przychodów.
Stowarzyszenie zwykłe ma zdecydowanie prostszą strukturę organizacyjną i nie posiada osobowości prawnej. Jest ono dużo prostsze do założenia, choćby z tego względu, iż nie musimy go nigdzie rejestrować i może zostać założone już przez 3 osoby fizyczne.
Stowarzyszenie zarejestrowane, jak sama nazwa wskazuje, musi zostać zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym. Rejestracja w KRS daje stowarzyszeniu wiele uprawnień, m.in.: nadaje stowarzyszeniu osobowość prawną, jest organizacją pozarządową, może korzystać z różnych źródeł finansowania. Do jego założenia niezbędne jest uchwalenie statutu i wybranie komitetu założycielskiego. Minimalna liczba założycieli – 15 osób.
Aby założyć najprostrze stowarzyszenie zwykłe potrzebne są minimum 3 osoby, które podpiszą listę założycielską i zgłoszą ten fakt do wybranej jednostki administracyjnej -
Generalnie, stowarzyszenie charakteryzuje się:
Działaniem stowarzyszeń kieruje statut, w którym określone są ścisłe reguły działania, począwszy od celów, sposobów realizacji, formy zarządzania, określenie wyboru reprezentantów i zarządu stowarzyszenia, formy przynależności, sposobów finansowania i zarządzania majątkiem oraz określenia zasad podejmowania decyzji czy określenia sposobu zakończenia, rozwiązania stowarzyszenia, przekazania majątku itp. Dobrze napisany statut jest podstawą działań i określać on powinien wiele możliwych działań, które mogą wystąpić w czasie funkcjonowania organizacji, aby zabezpieczyć możliwość realizacji statutowych działań, zabezpieczał też organizację przed tzw. wrogim przejęciem. Szczególnie taka forma jest wymagana przy zakładaniu i działaniach stowarzyszenia rejestrowanego w KRS. Przy stowarzyszeniach zwykłych nie wymaga się aż tak rozbudowanej formy reguł działań statutowych.
W celu zainicjowania efektywnego działania wskazane jest założenie stowarzyszenia zwykłego , zarejestrowanie go i rozpoczęcie działań przygotowujących do rejestracji stowarzyszenia rejestrowego. Ważne aby od samego początku, kierując się zdrowym rozsądkiem określić zasady które zapewnią społeczny i oddolny wpływ na działania.
Podział działań członków musi mieć już miejsce od samego początku – musimy wydzielić grupy zadaniowe, które zajmą się konkretnymi działaniami, w tym przede wszystkim powstać musi grupa zarządzająca – koordynująca działania całej organizacji.
Wśród działań inicjujących funkcjonowanie Społecznej Komisji Śledczej wydzielić możemy na początek:
Sądzę że ten etap ogólności będzie się rozszerzał i bardziej precyzował, z rzeczy pilnych do zrealizowania na dzień dzisiejszy jest:
Bardzo proszę osoby zainteresowane współpracą (konkret – działać musimy w wielu obszarach), o zgłaszanie się (rejestrację na forum) z określeniem swoich możliwości i umiejętności. W formularzu rejestracyjnym postaramy się takie informacje zbierać. Postaramy się zagospodarować te aktywa w sposób najbardziej optymalny, sugerując przydział do poszczególnych grup działania. Na dziś, potrzebni byli by jak wspomniałem informatycy z doświadczeniem w zarządzaniu forum (prawdopodobnie zbudowanym na silniku MyBB), graficy, copywriterzy , twórcy treści, redaktorzy, prawnicy, osoby które przygotowały by statut organizacji, osoby mogące zaprosić do współpracy ekspertów, osoby z predyspozycjami do prowadzenia działań badawczo – śledczych.
W artykule tym jak najszybciej postaram się zamieścić w stopce adres forum, pod jakim będziemy dalej prowadzić działania inicjujące powstanie SKSCOVID19 a później, wspólne zarządzanie projektem.
Na forum rozbijemy go na poddziały i tam będzie można w grupach tematycznych zacząć realizację tego projektu. Tam też pojawią się bardziej szczegółowe rozwinięcia poszczególnych bloków działań i potrzeb oraz nanosić będziemy składy osób, które podejmą się działań realizacyjnych w poszczególnych grupach działań. Nasz siła to ilość zaangażowanych osób, płaskie struktury zarządzania i podejmowania decyzji, demokratyczne zasady funkcjonowania.
Proszę o uwagi i sugestie – jeszcze na tym etapie będą one ważne, aby pewne rozwiązania wprowadzać od samego początku – transformacja pewnych zasad organizacyjnych na inne w późniejszej fazie może być bardzo skomplikowana i przynieść może spore straty potencjału.
Stworzona została strona poświęcona temu projektowi, znajduje się ona pod adresem : https://skscovid19.org i tam na blogu znajdą państwo dużo interesujących materiałów, które w miarę możliwości będziemy starali się aktualizować. (https://skscovid19.org/index.php/blog)
Aby zapewnić platformę komunikacji stworzone zostało tez forum, które działa również w przestrzeni publicznej. https://forum.skscovid19.org