Jesteś tutaj: Start Gwarantowany Dochód Podstawowy Skąd wziąć pieniądze na Gwarantowany Dochód Podstawowy
Skąd wziąć pieniądze na PDG
- na pewno nie z dodruku pustego pieniądza !
Nawiązując do naszej wczorajszej dyskusji w Internecie na temat „Nowej architektury monetarnej” w kontekście Podstawowego Dochodu Gwarantowanego (PDG), pozwoliłem sobie zrobić analizę budżetu państwa za rok 2015 oraz alternatywną wizję tego dochodu – skąd wziąć pieniądze na PDG.
Tabela 1.
Dochody państwa mln zł |
|||
Dochody Państwa za rok 2015 |
Alternatywa - przyszłość |
||
Dochody ogółem |
297197 |
430510 |
|
Ludnośc Polski |
38538 |
38538 |
|
dochody państwa per capita |
7,7 |
11,2 |
|
Podatki ogółem |
268370 |
395965 |
|
od towarów i usług |
134630 |
0 |
|
od osób prawnych |
24530 |
0 |
|
od osób fizycznych |
44390 |
0 |
|
razem podatek ze strefy pracy |
203550 |
podatek 17% od PKB |
331142 |
podatek ze strefy pracy per capita |
5,3 |
8,6 |
|
akcyza |
63570 |
63570 |
|
gry |
1250 |
1253 |
|
produkt krajowy brutto |
1724700 |
Likwidacja szarej strefy +20% |
2069640 |
opodatkowanie jednostki PKB |
11,80 |
17,00 |
|
Pozostałe dochody państwa, w tym: |
28827 |
34545 |
|
podatek od kopalin |
1450 |
bez zmian |
1600 |
dywidendy |
6245 |
aktywizacja gospodarki +100% |
12490 |
"łup banksterski" J. Kamycki |
155 |
||
cło |
2394 |
cło jako ochrona gospodarki +100% |
5000 |
jednostki budżetowe |
15294 |
bez zmian |
15300 |
samorząd terytorialny |
1897 |
pozostaje w samorządach |
0 |
środki z Unii |
1547 |
rezygnacja z "bratniej pomocy" |
0 |
środki z Unii stanowią % dochodu państwa |
0,5 |
0,0 |
Dochody państwa prawie w 90% pochodzą z podatków, na każdego obywatela Polski jest to 7,7 min zł. Płacimy ok. 22% przy zakupie niemal każdego towaru oraz 19% za to, że mamy możliwość pracy. Niewielka pozycje stanowi dywidenda państwa, podatek od kopalin i dochody jednostek budżetowych ( jakoś państwo o to nie dba).
Alternatywa jest likwidacja VAT, CIT i PIT w zamian za jeden prosty podatek obrotowy. Do wyliczeń przyjąłem 17% od PKB, liczony według metody produkcyjnej. oblicza się go odejmując od produkcji całkowitej - wartość dóbr i usług zużytych do tej produkcji. PKB jest więc sumą wartości dodanej wytworzonej przez wszystkie podmioty gospodarujące - według następującego wzoru:
PKB = produkcja globalna kraju – zużycie pośrednie = suma wartości dodanej ze wszystkich gałęzi gospodarki krajowej.
Zakładam, że taka forma podatku, płaconego automatycznie przy transakcji sprzedaży przyczyni się do likwidacji szarej strefy, którą szacuję na 20%. Po stronie przychodów uwzględniłem „łup banksterski” wyliczony przez Józefa Kamyckiego. Zwiększyłem też udział dywidendy państwa w budżecie, uważając, że sprawne, suwerenne i dobrze zarządzane państwo powinno wypracować dywidendę na wysokim poziomie. Jednym ze źródeł takiej dywidendy będzie możliwość kreacji pieniądza przez bank państwowy (oprocentowanie kredytów, kapitalizowanie gospodarki przez udział państwa w spółkach). Dodatkowe dochody widzę w opłatach celnych, które powinny chronić polska gospodarkę, a jako że jesteśmy krajem w znacznym stopniu samowystarczalnym, cło per saldo powinno być dodatnie.
Tak skonstruowany budżet daje wpływy rzędu 430 mld zł.!, według obecnego stanu możliwości gospodarki i wytworzonego PKB.
Tabela 2.
Wydatki budżetu państwa w 2015 i po racjonalizacji |
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
Wydatki budżetu pństwa w roku 2015 (w mln zł) |
tys zł |
(w %) |
Wydatki po racjonalizacji |
tys. zł |
|
394724,57 |
139 |
430510 |
|||
Subwencja dla samorządów |
51460 |
20 |
Likwidacja powiatów i sejmików |
20000 |
4,6 |
Drogi |
2328 |
0,9 |
bez znian |
2328 |
0,5 |
Obsługa długu Skarbu państwa |
32250 |
12,6 |
renegocjacje zadłużenia |
16125 |
3,7 |
Obrona narodowa |
30201 |
11,7 |
zmniejszenie zatrudnienia generałów do poziomu armii chińskiej |
15000 |
3,5 |
Urzędy państwowe |
2202 |
0,9 |
likwidacja "bizancjum" władz |
1101 |
0,3 |
Składka do Unii (środki własne Unii!!!) |
18165 |
7,1 |
Brukseli dziękujemy! |
0 |
0,0 |
Sądy |
6299 |
2,4 |
Opcja ")" - starzy WON |
3150 |
0,7 |
Fundusz Ubezpieczeń Społecznych |
42066 |
16,4 |
Gwarantowany Dochód Podstawowy dla każdego - w zamian za renty, emerytury, zasiłki, dodatki, zapomogi, wsparcie; eliminacja kosztówi administracje która "daje" i przydziela (budynki, samochody, przyjęcia itd..) |
||
Fundusz emerytalno-rentowy |
17041 |
6,6 |
|||
Renta socjalna |
2429 |
0,9 |
|||
Fundusz alimentacyjny |
10450 |
4,1 |
|||
Swiadczenia zlecone ZUS i KRUS |
3555 |
1,4 |
800 zł/m-c. |
||
Ubezpieczenie społeczne i zdrowotne |
5809 |
2,3 |
tj: 9,6 tys/r |
||
Świadczenia emerytalne z budżetu |
16991 |
6,6 |
|||
Dotacje PEFRON |
745 |
0,3 |
|||
Razem socjal |
99086 |
38,6 |
369965 |
85,9 |
|
Ludnośc Polski |
38538 |
||||
Socjal per capita |
2,57 |
9,6 |
|||
Premie gwarancyjne, wykup odsetek, Fundusz Dopłat |
1565 |
0,6 |
1200 |
0,3 |
|
Transport zbiorowy |
1641 |
0,6 |
1641 |
0,4 |
|
Współfinasowanie projektów unijnych |
11901 |
4,6 |
0 |
W tabeli 2 pokazałem „Wydatki sztywne (prawnie zdeterminowane) w budżecie państwa w roku 2015” ze strony” Biura Analiz i Dokumentacji, Zespół Analiz i Opracowań Tematycznych
Proszę zwrócić uwagę na szalony brak równowagi miedzy dochodami budżetu a wydatkami (dochód 297 mld, wydatki 394 mld)!
„Racjonalizując” wydatki budżetowe kierowałem się szukaniem pieniędzy na GDP. Wszystkie koszty związane ze świadczeniami socjalnymi i emerytalnymi plus koszty obsługi tej sfery, to obecnie prawie 1 bilon złotych, co w przeliczeniu na głowę mieszkańca Polski daje ok. 2570 zł rocznie. Przy założeniu likwidacji wielu zbędnych stanowisk w administracji (opcja tzw. oszczędnego państwa) i zwiększeniu dochodów (tab. 1), jest możliwe wygenerowanie GDP na poziomie 9600 zł rocznie czyli 800 zł na miesiąc.
O pozytywnej stronie GDP nie będę się tu wypowiadał.
Można to sobie odpuścić, ale że pieniądze na ten cel będą pochodzić głownie z podatków i częściowo z dochodów państwa, to rezygnując z GDP można obniżyć podatki do naprawdę niskiej skali. Problem tkwi w socjale, a właściwie w jego obsłudze, w rozbudowanej administracji ZUS, komisjach, funduszach itd. dalej itp.
To prosty automatyzm, o który społeczeństwo jako całość powinno decydować w referendum: albo chcemy więcej GDP i płacimy większe podatki na rzecz dobra wspólnego – albo minimalizujemy podatki i zobowiązania wobec państwa (czyli wobec siebie nawzajem) i każdy jest skazany na własne siły i umiejętności.
Uważam, że dużo racjonalniej i mądrzej jest dać każdemu minimalne pieniądze na życie, to co się należy z tytułu przynależności do narodu, jasko dziedzicowi tej ziemi i spadkobiercy kultury materialnej i duchowej swoich przodków – niech się tymi pieniędzmi rządzi jak chce, ale niech kupi te usługi i dobra, które uważa za najbardziej jemu potrzebne. Niech go państwo nie wyręcza w jego wyborach (lekarz rodzinny, szkoła bez wyboru, obowiązkowe sanatoria itp.). Z drugiej strony niech państwo mnie karze obywatela za to, że pracuje (podatki, składki) i nie zabezpiecza jego starości.
Nie każdy pracować musi, bo przy obecnym rozwoju technologii i organizacji pracy, praca będzie stawać się dobrem rzadkim! Można sobie wyobrazić fabrykę przyszłości gdzie będą 2 etaty: dla psa pilnującego fabryki i człowieka, karmiącego psa!
Ale jeśli ja będę chciał pracować to muszę to wymogów współczesnego rynku dostosować się swoim wykształceniem i intelektem. To jest moja inwestycja w coś, co się nazywa „kapitałem intelektualnym” A wtedy część swoich zarobków będę inwestował w firmę w której pracuję (spółki właścicielsko pracownicze) bądź w innych dobrach przynoszących zysk w przyszłości. Bo w takim kapitale rzeczowym czy produkcyjnym będą moje pieniądze na starość. A kiedy zemrę niespodziewanie, to mój kapitał odziedziczą dzieci.
Tak postrzegam prawdziwy wolny rynek, normalny kapitalizm i zdrowe stosunki pracy oraz normalizacje relacji międzyludzkich.
Zastrzegam, że nie jestem ekonomistą, nie znam się na budżecie, więc nie czepiajcie się szczegółów. Pewnie jest w tych wyliczeniach wiele błędów: nie wiem skąd taka nierównowago budżetowa, gdzie są ukryte środki na szkolnictwo i rozwój nauki.
Ale to tylko mój kierunek myślenia, inne spojrzenie na konstrukcje państwa.
W naszych konfederackich rozważaniach, musimy i takie rozwiązania brać pod uwagę!